Docent aan het woord
Docent Latijn Vera over het gymnasium
Vera Talens (27) is docent en geeft nu vijf jaar Latijn, op dit moment op het Trinitas Gymnasium in Almere. Ze gaat altijd naar de nieuwste Percy Jackson-films en haar huis hangt vol met posters die met de Oudheid te maken hebben. In dit interview vertelt ze wat leerlingen in haar lessen leren en wat het gymnasium in de rest van je leven kan betekenen: ‘Deze kennis en vaardigheden kan je bij echt elke studie gebruiken.’
Je hebt zelf ook ooit op het gymnasium gezeten. Waar was dat?
‘Ik zat op het Dr. Nassaucollege in Assen, een scholengemeenschap met een kleine gymnasiumafdeling. Ik was trouwens de eerste in mijn familie die gymnasium ging doen. Niemand om me heen begreep eigenlijk waarom ik dat deed. Nu ik docent ben, vind ik het belangrijk om mensen te vertellen wat ik eigenlijk doe en hen ervoor te enthousiasmeren.’
Bij Latijn en Grieks leer je natuurlijk vooral om teksten te begrijpen uit de Oudheid, maar vaak doen docenten ook extra activiteiten om de Oudheid voor hun leerlingen te laten leven. Wat voor ‘gymnasiumdingen’ deed je toen je zelf nog op school zat?
‘Ik herinner me dat we een keer Romeinse gerechten hebben gekookt en ze samen opaten. Verder hadden we ieder jaar een klassieke week, waarin we from scratch aan de opvoering van een antiek toneelstuk werkten, van audities tot decor.’
Nu ben je docent Latijn. Wat is typisch voor jouw lessen?
‘Ik vind het belangrijk om te laten zien hoe de Oudheid terugkomt in het nu, en om de Oudheid voorstelbaar te maken voor mijn leerlingen. Romeinen waren ook gewoon mensen.’
Kan je een voorbeeld geven van wat leerlingen in zo’n les doen?
‘Leerlingen moesten een keer Romeinse munten bekijken (zie afbeelding 1 voor een voorbeeld). Op de ene kant van zo’n munt staat het hoofd van een keizer, op de andere kant vaak een tekst. Leerlingen moesten samen bedenken en bespreken: welke keizer zie ik, wat betekent de Latijnse tekst, wat is de politieke boodschap van de munt? Ze kwamen tot het inzicht dat je geld kan inzetten als propaganda, een idee dat je ook op onze tijd kan toepassen. Zo komt de Oudheid dichterbij.’
Welke mythes over het gymnasium zou je willen ontkrachten?
‘Soms denken mensen dat je met Latijn en Grieks arts kan worden. Veel medische termen komen uit de klassieke talen, dus je begrijpt die woorden natuurlijk beter als je klassieke talen hebt geleerd. Maar ik vind dat zo’n blik erop geen recht doet aan wat je allemaal nog meer op het gymnasium leert.’
Wat leer je dan nog meer bij Latijn en Grieks?
‘Deze vakken leveren je veel bredere kennis en skills op. Op een open dag zal je bijvoorbeeld voorbij horen komen: historisch en cultureel besef, analytisch en kritisch denken, formuleren en redeneren…’
Wat betekent dat eigenlijk, wat heb je eraan?
‘Deze kennis en vaardigheden kan je bij echt elke studie gebruiken. Maar ook in het dagelijks leven heb je er veel aan. Je snapt sneller wat woorden in andere talen betekenen. Op vakantie in Europa herken je de stijl van gebouwen en begrijp je waar plaatsnamen vandaan komen. Als je het nieuws kijkt, kun je historische achtergronden beter begrijpen. Je hebt door wanneer een politicus in een speech of debat misleidend is met zijn woorden, want de trucjes die zij of hij gebruikt ken jij al van Romeinse politici.’
Tot slot: wat is jouw antwoord op de vraag ‘waarom gymnasium’?
‘Omdat het heel erg leuk is! Je leert op het gymnasium veel wat je de rest van je leven met je meeneemt. Daardoor kun je met een andere bril naar de wereld kijken.’
ONDERTITEL AFBEELDING
Afbeelding 1: Voorbeeld van een Romeinse munt, uit de collectie van de Glyptotek in Kopenhagen. Foto: Vera Talens.